Współczynnik Odrzuceń (Bounce Rate)- Co to tak właściwie jest?

Współczynnik Odrzuceń- SEO Kocur

Współczynnik Odrzuceń (Bounce Rate)

Współczynnik odrzuceń - Co to tak właściwie jest?

Współczynnik odrzuceń definiuje się jako odsetek osób odwiedzających daną witrynę internetową,
którzy opuszczają ją bez podejmowania działań, takich jak kliknięcie linku umieszczonego na stronie,
wypełnienie formularza lub dokonanie zakupu.

Współczynnik odrzuceń jest ważny z trzech głównych powodów:

– Osoba, która „odrzuciła” Twoją witrynę, nie dokonała konwersji. Kiedy więc powstrzymasz użytkownika
przed szybkim opuszczeniem strony internetowej, możesz także zwiększyć współczynnik konwersji.
– Współczynnik odrzuceń może być używany jako czynnik rankingu Google. W rzeczywistości jedno
badanie branżowe wykazało, że współczynnik odrzuceń był ściśle skorelowany z rankingami Google na
pierwszej stronie.
– Wysoki współczynnik odrzuceń informuje Cię, że Twoja witryna (lub określone strony w witrynie) ma
problemy z treścią, designem, układem strony lub copywritingiem.
Jaki jest „średni” współczynnik odrzucenia?

Według raportów sporządzonych przez różne jednostki, średni zakres współczynnika odrzuceń wynosi
od 41 do 51%. Jednak przeciętny współczynnik odrzuceń zależy w dużej mierze od branży i tego, skąd
pochodzi ruch na danej stronie. Różne typy witryn internetowych mają zupełnie różne współczynniki
odrzucenia. Przykładowo – witryny e-commerce mają najniższy średni współczynnik odrzucenia (20-
45%). Podczas gdy często blogi i witryny o tematyce informacyjnej mają współczynnik odrzucenia, który
sięga nawet 90%!. Jeśli więc chcesz dowiedzieć się, jaki będzie prawidłowy współczynnik odrzucenia dla
Twojej witryny, upewnij się, że porównujesz ją z innymi witrynami w takiej samej, lub podobnej kategorii.
Na podstawie badań i dokładnego prześledzenia współczynnika odrzuceń wiemy, że e-maile oraz
witryny związane z wysyłaniem wiadomości mają najniższy współczynnik odrzuceń.
Współczynnik odrzucenia a współczynnik wyjść.

Współczynnik wyjść jest dosyć podobny do współczynnika odrzuceń, z jedną główną różnicą:
Współczynnik odrzuceń to odsetek osób, które wylądowały na stronie i ją opuściły. Współczynnik wyjść
to odsetek osób, które zamknęły określoną stronę (nawet jeśli początkowo na nią nie trafiły). Załóżmy na
przykład, że ktoś trafia na stronę X z Twojej witryny. Kilka sekund później klika przycisk Wstecz w
przeglądarce – to jest właśnie przykład odbicia. Z drugiej strony załóżmy, że ktoś wyląduje na stronie X z
Twojej witryny, następnie przechodzi do strony Y, następnie po przeczytaniu strony Y zamyka
przeglądarkę. Ponieważ ta osoba kliknęła stronę Y na stronie X, to nie jest to odesłanie na stronie X, a
ponieważ początkowo nie trafiła na stronę Y, tylko na stronę X, nie jest to również odbicie na stronie Y.
Wprost to tłumacząc, ponieważ osoba wymieniona w naszym przykładzie opuściła witrynę na stronie Y,
zwiększy to współczynnik porzuceń strony Y w Google Analytics, a nie strony X. Więc jeśli zauważysz
stronę w swojej witrynie z bardzo wysokim współczynnikiem wyjść, warto nad tym trochę posiedzieć,
oraz to naprawić.

Dlaczego ludzie odrzucają Twoją stronę?

Zanim przejdziemy do konkretnych kroków zmniejszania współczynnika odrzuceń, ważne jest, aby
poznać najczęstsze przyczyny odrzucania witryn, przez ludzi.
– Jedną z przyczyn jest to, że strona nie spełniła oczekiwań użytkownika: załóżmy na przykład, że
szukasz nowego blendera, więc w Google wpisujesz prostą frazę „blender”. Widzisz reklamę z napisem
„Blendery z bezpłatną wysyłką”. Więc ochoczo klikasz na link. Kiedy jednak strona ci się już załaduje,
orientujesz się, że zamiast strony docelowej o różnych blenderach, jesteś na stronie głównej witryny. Co
zatem zamierzasz zrobić? Logiczne – Wróć do Google, aby znaleźć stronę, która w 100% dotyczy tylko blenderów.

– Kolejną z przyczyn może być niemiła dla oczu witryna. Brzydka i nieestetyczna witryna może znacząco
zwiększyć Twój współczynnik odrzucenia. Ludzie w bardzo dużej mierze oceniają Twoją witrynę na
podstawie projektu graficznego, estetyki, jaka na stronie panuje, a dopiero pod koniec pod względem
treści.
– Zły User Experience (UX): Prawdą jest, że Twoja witryna powinna dobrze wyglądać, jednak musi być
ona również bardzo łatwa w użyciu, oraz czytelna. Im łatwiej będzie ludziom zrozumieć treści na niej
zamieszczone oraz sprawnie się po niej poruszać, tym niższy będzie współczynnik odrzuceń.
Strona powinna dawać użytkownikom to, czego szukają: Zgadza się – jednak nie wszystkie odbicia są
„złe”. W rzeczywistości odrzucenie może oznaczać, że Twoja strona dała komuś dokładnie to, czego
chciał, przedstawimy to na prostym przykładzie – Załóżmy, że szukasz nowego przepisu na zapiekankę
makaronową. Po wpisaniu frazy w Google lądujesz na stronie z przepisami: Ta strona oczywiście
zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby przygotować ten przepis: składniki, szczegółowe instrukcje i
zdjęcia. Tak więc, gdy tylko po przygotowaniu wszystkiego, jak w przepisie włożysz swoją zapiekankę
makaronową do piekarnika, zamykasz stronę internetową. Chociaż ta sesja pojedynczej strony jest
technicznie „odbiciem”, w praktyce nie dzieje się tak dlatego, że spędziłeś na niej odpowiednią ilość
czasu, oraz uzyskałeś satysfakcjonujące cię informacje.

Jak skutecznie poprawić współczynnik odrzuceń?

1. Umieszczaj filmy YouTube na swojej stronie.

Według badań internetowych, dodawanie filmów do swoich stron ponad dwukrotnie zwiększyło średni
czas przebywania użytkowania na stronie. Zauważyliśmy również, że umieszczanie filmów wideo
prowadzi do niższego współczynnika odrzuceń i dłuższego czasu spędzanego przez użytkowników na
stronie. Niedawno przeanalizowaliśmy różnicę we współczynniku odrzuceń dla stron z osadzonym wideo
oraz bez niego. Dane pokazują, że strony z wideo miały znacznie niższy (11%) współczynnik odrzuceń
w porównaniu do stron bez wideo. Pamiętaj też, że te filmy niekoniecznie muszą być Twoimi filmami.
Możesz osadzić DOWOLNY film z YouTube, który pasuje do Twojej strony.

2. Prędkość ładowania

Analiza Google, która została wykonana na 11-stu milionach stron docelowych wykazała, że niska
prędkość ładowania jest skorelowana z wyższymi współczynnikami odrzuceń. Nie powinno to być
zaskoczeniem, w końcu większość z nas jest bardzo niecierpliwa w stosunku do prędkość ładowania
stron internetowych. Przedstawimy kilka sposobów na przyspieszenie prędkości ładowania strony:
Pierwszym krokiem jest zebranie danych, jak sobie radzisz pod względem szybkości. Polecamy
bezpłatne i przydatne narzędzie Google PageSpeed Insights. Wynik szybkości Twojej strony
egzekwowany jest na podstawie kodu strony i szybkości wczytywania dla użytkowników Chrome. Dobrze
jest poznać swój wynik, jednak on sam w sobie nie jest super pomocny. Aby jak najlepiej wykorzystać to
narzędzie, zapoznaj się z konkretnymi zaleceniami (zwanymi „Możliwościami”), aby przyspieszyć swoją
stronę. Na przykład możesz zobaczyć, że wiele problemów z szybkością ładowania strony głównej
wynika z za dużych obrazów. Teraz gdy masz już wynik testu porównawczego i wskazówki, jak go
ulepszyć, postępuj zgodnie z tymi sprawdzonymi metodami, aby przyspieszyć ładowanie witryny:
Kompresuj obrazy: obrazy to jeden z głównych powodów powolnego ładowania stron, rzecz jasna nie
oznacza to, że powinieneś zaraz zacząć usuwać obrazy, zamiast tego drastycznego posunięcia użyj
narzędzia do kompresji obrazu, aby radykalnie zmniejszyć ich rozmiary. Skorzystaj z usług dostawcy
szybkiego hostingu: Twój host może przyspieszyć lub spowolnić ładowanie witryny, jeśli więc nadal
korzystasz z taniego abonamentu za kilkadziesiąt złotych miesięcznie, rozważ przejście na solidnego
hosta. Usuń nieużywane wtyczki i skrypty: użyj narzędzia do tego stworzonego, aby uzyskać listę
zasobów, które spowalniają Twoją stronę. I usuń wszystko, czego nie używasz lub czego nie
potrzebujesz.

3. Stwórz wprowadzenie do swojej strony.

Wiele osób decyduje się na opuszczenie strony lub pozostanie na niej na podstawie tego, co widzi „na
ekranie” jako pierwsze. Dlatego bardzo ważne jest, aby zwrócić uwagę osoby, gdy ta tylko trafi do Twojej
witryny. Jaki jest więc najlepszy sposób na uczynienie tego? – Napisz wprowadzenie, które sprawi, że
osoba ta będzie chciał czytać dalej i dalej! Nasze wewnętrzne dane pokazują, że świetnie nadaje się to
do zmniejszania współczynnika odrzuceń.

4. Spraw, aby zawartość strony była bardzo łatwą i przyjemną do odczytania.

Często jest tak, że jeśli coś jest trudne do odczytania, to równa się temu, że tego po prostu nie
przeczytamy. Jeśli więc Twoje treści są chaotyczne, napisane obszernie ze sporym laniem wody – Twój
współczynnik odrzuceń może osiągnąć szczyt. Oto kilka przykładów, jak sprawić, by treść była łatwa do
odczytania, oraz przejrzysta: Więcej pustej przestrzeni: daj swoim treściom miejsce do oddychania.
Akapity, które można przesuwać: podziel akapity na fragmenty 1-2 zdań. Czcionka 15-17 pikseli: każda
mniejsza czcionka może sprawić, że ludzie odpuszczą czytanie treści na twojej stronie, gdyż może to
męczyć wzrok, trzeba będzie powiększać treść, co niektórym może sprawiać kłopoty. Podtytuły sekcji:
użyj podtytułów, aby podzielić treść na oddzielne sekcje. Dzięki temu zabiegowi ludzie będą mogli łatwo
przeglądać Twoje treści, znajdując w nich to, co dla nich wartościowe.

5. Spełnij zamiar wyszukiwania.

Google jest największym źródłem ruchu w internecie. Dlatego niezwykle ważne jest, aby wszystkie
Twoje kluczowe strony z treścią i strony docelowe spełniały zamiar wyszukiwania. (Innymi słowy: Twoja
strona powinna zapewnić wyszukiwarkom Google to, czego szukają). W przeciwnym razie użytkownicy
Google powrócą do wyników wyszukiwania, omijając Twoją witrynę szerokim łukiem. Strona, która nie
jest zgodna z celem wyszukiwania, nie tylko wpływa niekorzystnie na Twój współczynnik odrzuceń, ale
jest również szkodliwa dla SEO. Wysoki współczynnik odrzuceń i niski czas przebywania mogą
naprawdę zaszkodzić Twojemu rankingowi Google. Dobrym tego przykładem jest słowo kluczowe, takie
jak „najlepsze narzędzia SEO”. Jak widać w wynikach wyszukiwania, prawie każdy wynik to lista
narzędzi używanych i polecanych przez różnych użytkowników, z drugiej strony słowo kluczowe, takie
jak „narzędzie do sprawdzania SEO”, wyświetla rzeczywiste narzędzia, a nie listę czyichś ulubionych:
Gdybyśmy więc utworzył stronę z listą „15 moich ulubionych narzędzi do sprawdzania SEO”, mielibyśmy
0% szans na znalezienie się w rankingu dla tego słowa kluczowego. Czemu? Ponieważ ta lista narzędzi
nie spełniłaby zamiaru wyszukiwania.

6. Zamień osły w jednorożce.

Bez względu na to, jak ciężko pracujesz nad swoją witryną, będziesz mieć strony o wysokim
współczynniku odrzucenia („osły”), ale również będziesz posiadać strony z naprawdę niskim
współczynnikiem odrzuceń („jednorożce”). Zamiana tych Osłów w Jednorożce to najprostszy sposób na
poprawę współczynnika odrzuceń. Rozwińmy to trochę bardziej: Najpierw zaloguj się na swoje konto
Google Analytics i kliknij „Strony docelowe”. Następnie kliknij mały przycisk „Porównanie”. Opcja ta
porównuje współczynniki każdej strony ze średnią w Twojej witrynie. Widzisz te strony z czerwonymi
paskami obok nich? To są osły. Kiedy skupisz się na ich ulepszaniu, możesz szybko zmienić ogólny
współczynnik odrzuceń witryny.

7. Użyj danych mapy termicznej, aby ulepszyć kluczowe strony docelowe.

Mapa termiczna to świetny sposób, aby zobaczyć, jak użytkownicy korzystają z Twojej witryny i jak na
nią wchodzą (Szczególnie jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego tak wiele osób opuszcza Twoją stronę)
Istnieje wiele map termicznych, dlatego z pewnością znajdziesz taką, która Ci się spodoba, jednak bez
względu na to, z jakiego narzędzia mapy termicznej skorzystasz, wszystkie działają prawie w ten sam
sposób. Dodajesz do swojej witryny mały fragment kodu JavaScript, a następnie narzędzie zacznie
śledzić to, jak ludzie czytają, klikają i przewijają Twoją stronę. Na przykład będziesz mógł zobaczyć, że
na Twojej stronie wiele osób klika link u góry strony, jakie zakładki są najczęściej wybierane i co
przykuwa największą uwagę. Uzyskanie tego rodzaju podglądu na stronę to świetny sposób na
zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

8. Dodaj linki wewnętrzne do swojej strony.

Zapewne wiesz już, że linki wewnętrzne świetnie sprawdzają się w SEO, jednak możesz nie wiedzieć, że
mogą one również pomóc poprawić współczynnik odrzucenia. Czemu? Ponieważ linki wewnętrzne
kierują ludzi do innych stron w Twojej witrynie. Innymi słowy, w naturalny sposób zwiększasz liczbę
odsłon, a co więcej, gdy tylko ktoś odwiedzi inną stronę w Twojej witrynie, nie będzie się to już liczyć jako
odrzucenie. Na przykład można użyć kilku linków wewnętrznych, ale w taki sposób, żeby nie były one
upychane na siłę ani wymuszane. Te wewnętrzne linki mają pomóc użytkownikom znaleźć pomocne
treści w witrynie, chociaż faktem jest też to, że pomagają one również współczynnikowi odrzuceń i
pozycjonowaniu a jakby nie patrzeć to tylko bonus.

9. Zaskocz odwiedzających niesamowitym designem!

Wspomnieliśmy już, że ludzie wychodzą ze stron o przeciętnym, bądź słabym wyglądzie, jednak nie
wspomnieliśmy, że nietuzinkowy i niebanalny projekt strony może sprawić, że ludzie utkną na Twojej
stronie niczym przyklejeni na superglue. Jeśli więc projekt Twojej witryny jest po przeciętny, rozważ zainwestowanie w coś niespotykanego i wyjątkowego.

10. Użyj spisu treści z „Jumplinkami”

Wiadomo nie od dziś, że nic nie przebije długich treści, jednak długi format ma jeden duży minus –
naprawdę trudno jest znaleźć w obszernej treści informacje, które interesują stricte nas. Na przykład
pewna lista 25 technik SEO zawiera ponad 16500 słów, co oznacza, że znalezienie JEDNEJ techniki z
tego postu będzie długim koszmarem, a zazwyczaj jest tak, że jeśli ktoś nie może znaleźć tego, czego
szuka w ciągu około 5 sekund, prawdopodobnie opuści taki artykuł i stronę. I właśnie z pomocą przy
rozwiązaniem tego problemu przybywa nam spis treści. Spis treści pomaga użytkownikom natychmiast
znaleźć to, czego szukają na danej stronie. Gdy klikną link w spisie treści, przejdą bezpośrednio do tej
sekcji, której szukają.

11. Zoptymalizuj swoją witrynę w obszarze mobilnym.

Według najnowszych danych, aż 57% całego ruchu internetowego pochodzi obecnie z urządzeń
mobilnych. Więc jeśli nie chcesz, aby użytkownicy szybko opuszczali twoją witrynę, musi ona dobrze
działać na telefonach i tabletach. Najpierw zobacz, jak Twoja witryna wygląda na różnych urządzeniach
mobilnych. Polecam do tego darmowe narzędzie o nazwie mobiReady. Następnie musisz faktycznie
korzystać z witryny na różnych urządzeniach, aby w ten sposób upewnić się, że każdy link i przycisk
działa.

12. Link do powiązanych postów i artykułów.

Jeśli chcesz uniemożliwić ludziom szybkie zamykanie Twoich postów na blogu, rozważ umieszczenie
linków do innych treści w Twojej witrynie. Zabieg ten jest podobny do linków wewnętrznych, ale dzięki
takiemu podejściu wyróżniasz określone posty, które Twoi goście mogą chcieć przeczytać w następnej
kolejności.

13. Korzystaj z aktualizacji zawartości.

Ulepszenia zawartości to bardzo specyficzne magnesy prowadzące. Dlatego, zamiast oferować ten sam
produkt/e-book każdemu odwiedzającemu, zaproponuj coś, co jest w 100% związane z tym, co czyta ta
osoba. Na przykład, kiedy ktoś wejdzie w post o ładnych doniczkach, dobrze by było, gdyby kolejną
propozycją były kwiaty doniczkowe. Warto dodać też to, że każdy, kto zarejestruje się, aby uzyskać
aktualizację treści, nie kwalifikuje się do współczynniku odbicia. Więc to jest nasza całkowita wygrana.
Jeśli nie chcesz tworzyć osobnych list do każdego posta, możesz zaoferować wersję PDF czytanego
wpisu.

Podsumowanie

Jak widzisz, współczynnik odrzucenia jest stosunkowo łatwy do obniżenia, jeśli tylko posiadasz chęci i
czas do popracowania nad swoją witryną internetową. Jeśli jednak nie masz ochoty nad tym siedzieć, a
potrzebujesz fachowej pomocy, zapraszamy do kontaktu z naszą firmą. Z chęcią udzielimy ci wielu
wskazówek, eksperckich porad oraz wsparcia!

Leave A Reply

Call Now Button